איפיון ועיצוב ממשק משתמש – השלב הראשון בהקמת אתר אינטרנט!

לאחר שהבנתם שהעסק שלכם זקוק לאתר אינטרנט, או שהאתר שלכם זקוק לשדרוג, חשוב שתבינו שהנגזרת של הקמה/שדרוג אתר משמעותה, השפעה ישירה על האופן שבו לקוחות יכירו אתכם יעקבו אחריכם, ירכשו מכם ולבסוף וימליצו עליכם.

האתר שלכם הוא ערוץ אחד מתוך מגוון ערוצי השיווק שלכם, לכן חשוב להבין איך הוא יכול לשרת אתכם, ואיך אתם יכולים להשתמש בו כערוץ שיווקי הלכה למעשה. השלב הראשון בתהליך הקמת האתר, הוא איפיון נרחב, בין אם אתם מקימים אתר חדש ובין אם מטרתכם היא שדרוג, אתם חייבים לקחת צעד אחד אחורה ולהבין כמה עובדות בסיסיות, על העסק שלכם, על הגושלים שלכם באתר ועל המתחרים שלכם.

הטעות הראשונה והנפוצה ביותר באפיון ובעיצוב אתר היא עיצוב אתר מתוך נקודת המבט של המעצב/בעל העסק/מנהל האתר וכו’ ולא מתוך נקודת המבט של הגולש/הלקוח שלכם. בואו נחשוב על כך רגע – עבור מי נועד האתר? מי יעשה בו שימוש בסופו של דבר? הרי התשובה ברורה. ובכל זאת, כמעט בכל תהליך עיצוב אתר אנו נתקלים באותן טעויות, שמובילות את האתר להיות אתר פסיבי – שלא נותן ערך מוסף למשתמש. תהליך האיפיון, בא לפתור בדיוק את הבעיה הזאת, ולצמצם את הפער הקיים בין הגולש לבין בעל העסק.

תהליך זה הוא בחלקו מחקרי ובחלקו מעשי.

החלק המחקרי:

בחלק זה נענה על שאלון נרחב ונבחן יחד כמה דברים, דבר ראשון והחשוב ביותר את העסק, הבידול שלו, המוצרים/השירותים שלו ומטרותיו, לאחר מכן נבחן את הגולשים שמעוניינים במוצר/השירות שאתם מציעים, מי הם? בני כמה? מהיכן? מאיזה חתך אוכלוסין? איפה הם נמצאים בזמן הגלישה באתר? התשובות לשאלות אלה ישפיעו באופן ישיר על עיצוב אתר האינטרנט ועל איפיון חוויית המשתמש (User Experiance). על מנת לענות נכונה על שאלות אלו, נדרש מחקר נרחב של קהל היעד, שימוש בפרסונות (תרחישים מומצאים של משתמשי קצה וסיטואציות רלוונטיות) שיגדירו באופן מדוייק את הגולשים שלכם, בסופו של התהליך המחקרי נבין מה הטכנולוגיות והממשקים הדרושים לכם באתר על מנת לחבר בין מה שהעסק מציע לבין קהל הגולשים שלכם.

המטרה בתהליך זה הוא סקירה כללית וירידה לפרטים חשובים, שתייצר הבנה איך להפוך את את חווית הגלישה אצל הלקוחות שלכם לטובה, מוצלחת ושמביאה תוצאות.

החלק המעשי:

בחלק זה נבנה ארכיטקטורת מידע, מבוססת התוכן שיש לכם, נבצע סינון של תוכן רלוונטי, הדגשה של תכנים חשובים ובניית סרגל ניווט נכון לאתר שלכם. בנוסף נבנה מסמך שיגדיר את האלמנטים המרכיבים כל עמוד באתר, ונחליט על מספר עמודים (תבניות עמוד) שישרתו את מטרתכם, לדוגמא אם אתם זקוקים לאתר תדמיתי אז סביר שתצטרכו עמוד שיתאר את העסק שלכם, עמוד זה יבנה ויראה בצורה אחת לעומת עמוד השירותים שאתם נותנים, שככל הנראה יבנה ויראה בצורה שונה. כלומר, מטרת החלק הזה היא ארגון המידע שאספנו מהשלב המחקרי והפיכתו, הלכה למעשה, למספר תבניות עמודים, הבנויים מאלמנטים הנכונים לכל עמוד, זאת תוך התחשבות והעמדת הגולש במרכז.

לאחר חלק זה תקבלו מסמך אפיון מסודר המכיל את כל המסקנות שהגענו אליהם בתהליך המחקר, בנוסף למפת אתר מפורטת לפי סוגי עמודים. במקרים מסויימים ותלוי מאוד במורכבות האתר נייצר גם מוקאפ שזה שלב מקדים לעיצוב האתר בו נדגים את האלמנטים שיהיו בכל עמוד ואת ההקשרים בין העמודים.

לסיכום, התהליך הראשוני בהקמת אתר, הרבה לפני עיצובו, הוא איפיון נרחב שבא לידי ביטוי ע”י בחינת יעילותו עבור הגולש שלכם והבנה מעמיקה של מטרות העסק והשיווק שלכם.

אתר המאופיין בצורה נכונה צריך להיות פשוט וקל לשימוש, מפתה ונחשק, איתור המידע הרלוונטי למשתמש צריך להיות מובנה בצורה אופטימלית, האתר צריך להיות נגיש לכלל המשתמשים, משדר אמינות ומקצועיות וכמובן – בעל ערך עסקי! בסופו של דבר, חיבור נכון בין בניית האתר לבין הבנת צורכי הגולשים, יענה על הדרישות העסקיות שלכם בצורה האופטימלית ביותר.